همایش تخصصی ماهانه "مبانی تعلیم و تربیت اسلامی"

دانلود به شرط صلوات هدیه به حضرت بقیة الله


دانلود سخنرانی دکتر محمد وحید صافی

 download 5 10

به گزارش واحد اطلاع رسانی بینش مطهر: حجت‌الاسلام وحید صافی عصر امروز در گردهمایی موسسه بینش مطهر با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت در نظام فکری و منظومه اسلام اولین نقطه فرهنگ‌سازی است؛ اظهار داشت: در گفتارها و ادبیات امروز کلید واژه تمدن سازی بسیار مطرح می‌شود و قدم اول در تمدن‌سازی فرهنگ‌سازی است و آنچه موجب فرهنگ‌سازی می‌شود، تعلیم و تربیت است.

*تربیت در فضای خلأ و صفر به وجود نمی‌آید

وی با اشاره به اختلاف‌نظر جدی در حوزه تربیت و تعلیم اسلامی بیان کرد: این‌که چه فکری را با چه وسیله‌ای و چه الگویی را به چه کسانی آموزش دهیم موردبحث جدی است؛ فلسفه اصلی خلقت و بعثت انبیا تعلیم و تربیت است؛ پیامبران آمدند که اخلاق را یاد انسان‌ها بدهند اما این بر اساس تعلیم و تربیت است؛ قرآن آمده است تا تعلیم و تربیت را به ما یاد دهد؛ نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی است که حوزه، دانشگاه و مدارس ازجمله نظام‌های رسمی و رسانه و سینما و کتاب جزء نظام‌های غیر رسمی است.

این کارشناس فرهنگ و ارتباطات پایه بحث و تربیت و تعلیم را از منظر شهید مطهری، فطرت دانست و تصریح کرد: تربیت در فضای خلأ و صفر به وجود نمی‌آید؛ در جهان امروزی سه مدل تربیتی داریم؛ یکی نظام تربیتی لائیک است که به‌ طور کلی خدا و معنویت را نفی می‌کند، نظام تربیتی دیگر نظام سکولاریسم است که دین و آموزه‌های دینی را از جنبه‌های اجتماعی زندگی بشری حذف می‌کند و آن را محدود به ابعاد زندگی شخصی و فردی می‌داند و نظام تربیتی سوم، نظام تربیتی مبتنی بر دین، خدا و معنویت است.

*اگر کسی از وضع موجود راضی باشد یک مشکلی دارد

وی حرکت به سمت هدف را مستلزم یک سری اهداف و ابزارها دانست و مطرح کرد: هیچ بشری را نمی‌یابید که از وضع فعلی خود راضی باشد چراکه انسان کمال طلب و بی‌نهایت طلب است و اگر کسی ادعا کند که از وضع خود راضی است؛ یک مشکلی دارد؛ از آن جایی که وضع موجود هیچ‌گاه مطلوب نیست پس نیاز به تغییر داریم؛ ضرورت تربیت از همین جا حس می‌شود؛ مؤمن با شرایط سخت کنار می‌آید و آن را به نفع خودش مطلوب می‌کند در حالی که منافق می‌خواهد همه‌ چیز بر اساس میل و علاقه او باشد و تضاد را نمی‌پذیرد.

*انسان همه صفات الهی به‌جز خالقیت را می‌تواند در حد اعلا داشته باشد

مربی تربیتی مؤسسه بینش مطهر اصفهان گفت: طبق نظر متفکر شهید مطهری، تربیت به معنای لزوم پیمودن مسیری برای رسیدن به هدف و وضعیت مطلوب با استفاده از روش‌هایی است؛ کسانی که نگاه مهندسی را با تربیت در هم می‌آمیزند در واقع تکنوکرات هستند؛ صنعت یعنی آراستن و پیراستن اشیا و ایجاد ارتباط بین آن‌ها در جهت حکومت انسان است؛ انسان می‌تواند همه صفات خداوند به استثنا خالقیت را به حد اعلا داشته باشد؛ انسان قدرت صنع دارد.

وی جنس تربیت را بالفعل کردن و پرورش دادن استعدادهای موجود زنده دانست و تصریح کرد: شناخت استعدادهای موجود زنده و برقراری و ایجاد یک نظام معتدل بین استعدادها، یک مقوله بسیار مهم است؛ هر کدام از ما برای یک هدف و کار خاصی ساخته‌شده‌ایم و خداوند ما را برای آن کار خلق کرده است که بهترین افراد در آن کار هستیم اما این هدف برای ما مشخص نیست و سختی کار نیز در همین پیدا کردن هدف است.

*انسان کامل کسی است که بین استعدادهای خود تعادل ایجاد کند

حجت‌الاسلام صافی ادامه داد: در شناخت استعداد و هدف برخی به جای آن‌که استعدادیابی کنند؛ حذف استعداد می‌کنند، بین استعدادهای مختلف باید تعادل برقرار کرد؛ انسان کامل کسی است که بین استعدادهای خود، تعادل برقرار کند نه این که آن‌ها را حذف کند.

وی تبیین و تشخیص رابطه بین عادت و تربیت را نیز بسیار مهم دانست و بیان کرد: متفکران قدیمی غرب اساس تربیت را در عادت سازی می‌دانستند و متفکران معاصر غرب نیز عادت را به طور کلی نفی می‌کنند درحالی‌که هر دو نظر اشتباه است؛ عادتی که بر اساس اندیشه و تعقل نباشد باطل است؛ چراکه بعضی اوقات عادت مطلوب و پسندیده است؛ این نظریه به قانون جذب نیز معروف است که البته حضرت رضا (ع) در خصوص بیماری این موضوع را نفی کرده‌اند و فرموده‌اند تمارض به داشتن یک بیماری سبب گرفتاری به آن بیماری می‌شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به لزوم تفکیک در عادات، خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها یک عامل خارجی سبب عادت می‌شود؛ در دانشگاهی که سلف غذاخوری زیر مسجد باشد؛ دانشجو در مسیر سلف ترجیح می‌دهد نماز اول وقت بخواند و پس از مدتی همین امر سبب عادت می‌شود؛ عادت از ابزارهای تربیت محسوب می‌شود.

*تربیت مبنای ثابت دارد

وی با تشریح معنای اخلاق گفت: اخلاق یعنی حرکت در مسیری که دارای قداست و پرورش‌دهنده استعدادهای برتر و نهفته است؛ اگر برای تربیت مبنای ثابت در نظر نگیریم نسبیت اخلاق به وجود می‌آید؛ پس باید برای تربیت یک مبنای ثابت در نظر بگیریم؛ در بحث‌های تربیتی چقدر به تغافل اهمیت داده می‌شود؛ چقدر سعی می‌کنیم خودبین نباشیم؛ چقدر به نظارت درونی اهمیت می‌دهیم؛ متأسفانه آنچه امروز مشاهده می‌کنیم نظارت بیرونی است؛ نظارت با دوربین مطرح است؛ چه در حوزه‌های شخصی و چه در حوزه‌های اجتماعی، نظارت درونی مهم است.

*اکثر آموزه‌های نظام آموزشی بی‌فایده است

مربی تربیتی مؤسسه بینش مطهر اصفهان با اشاره به بی‌فایده بودن بخش اعظم مطالب درسی مدارس و دانشگاه‌ها تصریح کرد: بیش از 65 درصد از مطالبی که در مدارس و دانشگاه‌ها خوانده‌ایم اگر نخوانده بودیم هم مشکلی پیش نمی‌آمد؛ در مبانی اسلامی اولین مرحله تربیت محبت است و در آخر اجبار، تشویق و اغنا مطرح می‌شود در حالی که امروز برعکس است.

وی افزود: اصول تربیت اسلامی پیامبر که مربوط به 1400 سال پیش است ثابت و لایتغیر است اما آنچه موجب انطباق آن با امروز می‌شود بحث به‌کارگیری از روش‌های جدید است؛ افعال ذاتاً باید اخلاقی باشد؛ خود واقعی را باید پرورش داد و خود کاذب را حذف کنیم؛ نگاه‌های قبیله‌ای که مصداق امروز آن خانواده، دوستان، آشنایان و حس‌های کاذب ناسیونالیستی است باید حذف بشود.

*معنای زهد را درست بفهمیم

حجت الاسلام صافی در پایان با اشاره معنای صحیح زهد بیان کرد: زهد به معنای اخم کردن و ارتباط نداشتن با انسان‌های دیگر و کم‌غذا خوردن و نپوشیدن لباس خوب نیست؛ بلکه زهد به معنای آن است آنچه به ما داده‌اند ما را خوشحال و مغرور نکند و اگر آن نعمت را از ما گرفتند موجب ناراحتی و افسردگی ما نشود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
شرایط و قوانین.
  • مهمان - دیده بان

    بابا بی خیال
    هنوز یک ترم نیست این بنده خدا دکتری خونده، زدی دکتر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!